De Witte Merel

De Witte Merel
© De Witte Merel
Kenmerken
Openingsuren
ma gesloten
di van 12:00 tot 14:00 en van 18:30 tot 21:00
wo van 12:00 tot 14:00 en van 18:30 tot 21:00
do van 12:00 tot 14:00
vr van 12:00 tot 14:00 en van 18:30 tot 21:00
za van 12:00 tot 14:00 en van 18:30 tot 21:00
zo van 12:00 tot 14:00

Over De Witte Merel

Sam en Jolien leerden elkaar kennen in de keuken van sterrenzaak Saint-Nicolas in Elverdinge. Het begin van een bloeiende romance! Benieuwd of die vonken in de keuken ook zullen overslaan op ons bord. Prachtig weer vandaag, maar een zomeronweer jaagt ons van het knusse terras. Geen probleem, het interieur ziet er leuk uit. Misschien iets te bombastisch, maar smaken verschillen. De Gin Maré (€ 11) wordt perfect geserveerd, de alcoholvrije apero van appel en gember (€ 6) mocht iets pittiger. Wel lekker hartig zijn de amuses. Erwtengazpacho met chorizo en een schaaltje met gepofte paprika, espuma van rozemarijn en crème van geitenkaas. Omdat er veel lekkere dingen op de kaart staan, eten we à la carte, met een paar frisse biertjes in plaats van wijn. De moderne versie van 'tomate crevette' (€ 17) wil ik proeven, mijn tafelgenoot kiest asperges met kappertjes en zachtgegaard kalfsvlees (€ 17). Ondertussen loopt de bistro goed vol. Gezinnen met kinderen, koppels, vrienden, een toffe mix. De voorgerechten worden mooi geserveerd; dit is duidelijk een gastronomische bistro. De tomaat-garnaal is een mix van handgepelde garnalen, rode en gele tomaatjes en een crème die heel erg smaakt naar cocktailsaus. Lekker fris, maar ik had er misschien toch meer van verwacht. Aan de overkant komt dezelfde conclusie: een mooi bordje en ook lekker, maar een smaakbom is het niet. De tajine van zwartpootkip met kikkererwt en koriander (€ 24,50) die volgt wordt geserveerd in een diep bord en ruikt heerlijk. Ik krijg er een kommetje handgerolde couscous bij. Goed gegaarde kip, maar de smaak van citroen en zwarte olijven overheerst. De vol au vent royale met ratte du toquet aardappelen en afgewerkt met truffel (€ 27) is goed klaargemaakt, maar we vragen ons toch af of deze gastronomische versie nodig is. Het dessert is wél een voltreffer: een creatie van kokos, limoen en sorbet van ananas (€ 8). Perfecte smaken, een afsluiter die we niet snel vergeten. Conclusie? Lekker gegeten, maar misschien toch oppassen met het opwaarderen van die klassiekers. Less is vaak more.

(1/07/2015)
      mail Mail een vriend

Geef jouw mening over De Witte Merel

naam
e-mailadres
beoordeling
/5
reactie
nog karakters
 
 
algemene voorwaarden en gedragscode

reactie(s)

aantal meningen: 17
 
  4/5

 
  5/5

gery - 8/09/15 17:27

Heel lekker en aan iedereen aan te raden .

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

LaMa - 2/09/15 19:10

Topadres met vriendelijke uitbaters. Het is moeilijk om er weg te blijven!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

iris - 31/08/15 17:14

Wij geloven in de kookkunsten en het fijnr onthaal van dit jong koppel!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

marijke - 31/08/15 13:38

super lekker en vriendelijk en team die er echt voor gaat

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  4/5

Ann Sarre - 30/08/15 16:54

zeer goed restaurant waarbij niet alleen je smaakpapillen verwend worden, maar ook je ogen... De gerechten in de bordjes zien er altijd uit als miniatuurschilderijtjes! Beslist een aanrader!!!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

arnaud Colaert - 27/08/15 17:13

super lekker eten, strak gedresseerd, wat wens je nog meer?

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

Jolien Persyn - 27/08/15 15:42

Eten van een hoog niveau, 2 vriendelijke en toffe uitbaters, een enthousiast team... de witte merel: daar zullen we nog meer van horen!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

lieve sabbe - 27/08/15 13:49

super van eten! zeer mooie combinaties.. voor 2 jonge mensen die er echt voor gaan! gelukwensen !!!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  4/5

Heidi - 27/08/15 10:22

wat eenvoudig lijkt op de kaart is verrassend heerlijk & mooi gepresenteerd in de borden zeer correcte prijzen

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  4/5

E&S SG - 26/08/15 21:21

Wij hebben reeds verschillende keren genoten van het lekkere eten, bedankt.

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  4/5

Kathleen dendauw - 26/08/15 20:09

De uitbaters zijn jonge enthousiaste mensen die veel lekkers op het bord toveren!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

demeyer marina - 26/08/15 19:31

al verschillende keren geweest! heel lekker!!!!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

Geert S. - 26/08/15 18:45

Jong enthousiast koppel en nu al TOP !!! Proficiat !

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

vincent - 26/08/15 14:56

ZE DOEN DAT TOP!!!!!!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  4/5

Tanja Vanderiviere - 26/08/15 14:21

fijne keuken, seizoensmenu altijd gevarieerd, je kan er ook à la carte eten. Prijs/kwaliteit is super, hoog culinair niveau !!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  5/5

mario - 26/08/15 13:12

het eten is lekker en een goeden kok en koking en personeel is goed

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

 
  4/5